En viktig fråga!

Caroline Dahlén . 2012-11-04 15:29:00 . Dahlén talar ut

 
Jag tänkte ta upp en viktig fråga som jag fick av Julia för ett par dagar sen, jag tror alla har en åksikt till detta och det här är min åsikt.
 
Det här med hjälm har ju alltid varit en sak som folk stör sig på. Är man över 18år tycker jag att alla har ett eget ansvar och bestämmer själva om dom ska fotas med eller utan hjälm. Att några personer på mina bilder inte har hjälm betyder inte att dom inte använder hjälm när dom rider annars, men det är upp till personen på bilden om dom vill ta riskerna som finns när man inte har hjälm. Om yngre personer vill ta liknande bilder men inte har samma kontroll på sina hästar så kan jag tyvärr inte stoppa dom, vad jag än skriver, men jag hoppas att dom tänker till en extra gång innan på riskerna som finns.
 
De gånger jag och Petra fotat bilder utan hjälm är det för att få riktigt bra och stämningsfulla bilder. För erkänn att en hjälm kan verkligen förstöra en bild. De gångerna när jag fotat personer utan hjälm så har det alltid skett under kontrollerade förhållanden, tex har vi varit på en plats med mjukt underlag och i en hage eller likande. Plus att dom verkligen känner sina hästar och har kontroll över dom. Skulle en häst vara lite stressad är hjälm alltid ett måste!
 

Jag tycker bara att det är lite överdriven, folk ska få bestämma över sig själva och jag tycker inte att jag ska behöva skriva "varnings texter" under bilder på människor utan hjälm där det står "gör inte detta hemma".

 

Vad tycker ni om hela hjälmgrejen?

 

En bild som inte hade varit lika vacker med hjälm. Hästen är tränad till att kunna stegra på kommando.

 

Jana

Det är en känslig fråga du tar upp där Caroline. Den frågan kan man disskutera i evighet fram och tillbaks. Men min åsikt är att ska man börja att ta bort allt ansvar från den egna individen så kan vi ju börja att förbjuda allt som finns.. Tv-spel, musik och filmer. Allt från Tom & Jerry där de gör varandra platta som lakan och sedan "pluppar" upp och blir helt vanliga. Eller musik med texter och budskap som är både bra och dåliga. Och dina bilder är helt otroligt vackra, både med och utan hjälm på. Så fortsätt med det otroligt bra jobb du gör. Och det är väl upp till föräldrar att lära sina barn vad som är rätt och fel.

2012-11-04 | 15:54:02
Charlotte

Så vacker bild! Har tyvärr ingen åsikt kring din fråga ovan.

2012-11-04 | 16:04:09
Blogg/hemsida: http://charlottethoren.blogg.se
Olivia

Håller helt med dig. :)

2012-11-04 | 16:30:06
Blogg/hemsida: http://olifra.wordpress.com/
Myggan

Håller med dig där, speciellt på sista raden, jag menar, man får väl ta sitt eget ansvar. Det ska inte vara upp till dig att se till så att de som läser ska ha hjälm. Du är en skicklig fotograf och inte en dagisfröken x'3

2012-11-04 | 16:37:06
Blogg/hemsida: http://nordwest.blogg.se
Angusfoto

Har inte ens tänkt på denna fråga, men är övertygad om att bilderna hade
Minskat dramatiskt i känsla av det fanns en hjälm med.. Det är ju vuxna människor du fotar som ansvarar själv, ingen ifrågasätter väl en vuxen person på en cykel. Att unga eller barn tar efter vet jag inte om det är något större problem, finns ju miljoner saker att ta efter på nätet som är betydligt värre än att sitta på en häst utan hjälm.. Fast vad vet jag, jag har ingen hästkunskao utan uppskattar bara dina underbara hjälmlösa bilder! :)

2012-11-04 | 16:52:57
Blogg/hemsida: http://angusfoto.blogg.se
Ronja

Det är just så här jag tänker oxå! Hjälmen kan förstöra fina bilder.

2012-11-04 | 17:55:17
Blogg/hemsida: http://ronjagrauh.blogspot.com
Victoria

Jag tycker som med allt annat så har man eget ansvar när man är över 18. Annars är det föräldrars ansvar att se till att ens barn är skyddade. Samma sak är det för alla som inte använder hjälm när de cyklar. Tycker inte att du ska ha ett ansvar faktiskt.

2012-11-04 | 18:04:55
Blogg/hemsida: http://impalaa.blogg.se
Anna

Det är ens eget ansvar, du ska inte behöva skriva varningstexter under varje bild du tar där ryttaren inte har hjälm!

2012-11-04 | 18:13:22
Blogg/hemsida: http://annaanilsson.blogspot.se
Fotograf Linda Enarsson

Jag håller med dig, jag har själv fotat när personer har ridit utan hjälm, försöker att hålla mig i en hage med bra underlag utifall det skulle hända något. Sedan är det upp till personen själv om de vill rida utan hjälm eller inte, men jag som fotograf har även stor påverkan och är det en person jag inte känner speciellt bra brukar jag förespråka hjälm just för säkerhetsskull.

Men jag håller med, vissa bilder passar bäst utan hjälm, och så är det bara.

2012-11-04 | 18:16:41
Blogg/hemsida: http://Splach.blogg.se
Joline

Jag håller med dig!
Jag rider alltid med hjälm - utan undantag. Men jag kan ta av mig hjälmen för att få fina bilder om det är under en kontrollerad situation :)

2012-11-04 | 19:51:56
Blogg/hemsida: http://jolinedanielsson.blogg.se
Dixi Wonderland

Jag tycker det ska vara lag på att man måste ha ridhjälm men det är ju bara min åsikt. Kollar man tex på de riktiga Cowboysen i amerika så har dom ju aldrig haft hjälm, vad jag vet.

Sen är det mycket upp till var och en. Jag tror jag någon gång har ridit utan hjälm när jag var yngre men personligen tycker jag man ska ha det. Men sen förstår jag vad du menar för självklart blir bilderna finare utan.

Det är ju också så att föräldrarna får ju ta ansvar för sina barn om de är under 18.

2012-11-04 | 20:15:05
Blogg/hemsida: http://dixiwonderland.com/
Julia

tack för svaret, bra att du uppmärksammade det :)

2012-11-04 | 22:11:39
Blogg/hemsida: http://tibbelbibbel.blogspot.com
Elina

Jag tycker att en bild på en ryttare med hjälm som rider sin häst i skogen kan bli mycket fint. Men ska man stegra så är det finare utan, för då får bilden mer energi än om ryttaren hade haft hjälm.

Jag tror också man känner sin häst tillräckligt väl att veta ifall man ska ha hjälm på sej eller inte på bilder. Är det en mer galen häst som är okontrollerbar då tycker jag man bör ha hjälm. Men är hästen lugn förövrigt så tycker jag att det är finare att fota utan hjälmen. Sen gäller det väl att fota på mjuka ställen och inte bland berg och stenar direkt. :)

2012-11-04 | 22:12:42
Blogg/hemsida: http://pinksbabykin.blogg.se
­♀ Merwand

Bildmässigt så blir ju bilderna fina utan att bära hjälm, men vissa ridbilder tror jag även på hjälm, det beror nog mest i vilket tillfälle det är och vad för bilder man vill och tänker fotografera, men jag hoppas att du även lägger fram på något sätt att de yngre läsarna och de yngre du fotograferar att de bör använda hjälm.

2012-11-05 | 03:08:54
Blogg/hemsida: http://merwand.blogg.se
Lisen

Jag har en åsikt i denna fråga.
Om man ska behöva ta ansvar för "andras" minderåriga så skulle man behöva säga till de som postar bilder på alkohol, halvnakna gravida kvinnor, män med bar överkropp eller bilder på nyfödda. osv.
Vi påverkar då kroppsideal, pedofiler, alkolister osv.

Om alla tar sitt ansvar och uppforstrar sina egna barn och inte förlitar sig på att andra i samhället ska göra det åt dem så vore det så mkt bättre.
Visst att samhället ska ta ansvar till en viss gräns. Men om föräldrar visar en bild på en ridande tjej utan hjälm så är det upp till dem att förklara att det är konst. Och att man ska använda hjälm. Det är inte publicerarens sak att göra.
Smått irriterad på denna kommentar. Lata föräldrar påverkar mer än en bild på internet.

Älskar denna blogg och har aldrig haft tanken på att den sänder ut "fel" signaler.

Kör på och använd din kreativitet. För det är tydligtvis en grej du är förbannat bra på!

Kramar en Inspirerad bloggläsare

2012-11-05 | 09:57:39
Blogg/hemsida: http://lisenlife.blogg.se
Jenny

Det här har inte riktigt med frågan om hjälm eller inte att göra. Utan jag undrar hur man kan få hästen att stegra på kommando. Är det ryttaren som säger åt hästen att stegra på bilden på något sätt eller är det någon framför hästen som man inte ser? Glad för svar! :D

Svar: Det är ryttaren som ber hästen att stegra men hur man lär hästen tänker jag inte berätta för det kan bli otroligt farligt för de som inte vet vad dom sysslar med :)
Caroline

2012-11-05 | 15:49:04
Ebba Molin

Jag håller med dig, alla har ett eget ansvar. Man kan inte sitta och skriva varningstexter till allt som folk kan ta åt sig av. Då hade man behövt varna för det mesta.

Du är riktigt duktig! Dina bilder är fantastiska!

2012-11-05 | 21:09:28
Blogg/hemsida: http://molinebbas.blogg.se/
Helena H

Håller nog med föregående talare. Det är svårt att uppfostra hela världen;))

2012-11-06 | 11:31:48
Blogg/hemsida: http://www.hoshelenah.com
Emma Roodla - Fotograf

jag håller med dig! alla har eget ansvar och du måste kunna få ta en bild utan hjälm utan att det ska vara fel. Det är skillnad om du skulle förespråka att inte ha hjälm och alltid ta bilder utan hjälm i vanliga situationer då är det en sak, men att ha utan hjälm på fotografier som denna tycker jag är helt ok :)!

2012-11-07 | 09:55:57
Blogg/hemsida: http://babiidarling.blogg.se
Annie

Eget ansvar gäller från och med att barn fyllt 18. Thats life. :-) dessutom är det skillnad på att rida på en fotografering och att rida ut för att rida. jag tar bilder på cigaretter utan att uppmana folk att röka. Man måste kunna lära sig att vad som är på bild inte är verkligheten. Det är allt viktigare i dagens samhälle när så mycket görs i datan!

Modellerna är inte felfria i huden heller naturligt, dem är sminkade och bilderna retucherade. Killarna i filmerna tränar superhårt inför filmerna för att se pumpade ut, och man sminkar mer skuggor i musklerna för att få dem att synas mer... life if fejk nowdays och det är viktigt att säag det till unga, eller till alla som inte kan räkna ut det på egen hand ;-)

2012-11-18 | 14:01:09
Blogg/hemsida: http://narannie.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: