Vargjakt...

Caroline Dahlén . 2011-01-15 19:51:45 . Dahlén talar ut

(Illustration: Anna Johansson)

Som många vet har vargjakten dragit igång, här i Värmland får 6 vargar skjutas (vilket är lite för lite). Jag vill ha varg i vårt fina Värmland, det är inte det men jag tänker inte offra min familjs djur för det (ingen annans djur heller för den delen).

Jag är dessutom riktigt trött på att det ska sabboteras, skjutas raketer, lägga sig framför bilar inkletade i "blod" och mordhot hit och dit, någon måtta får de väl ändå vara? Hela tilldelningen i Värmland var fullskjuten efter bara ett par timmar förra året, det säger väl en heldel?

Aktivister och "Varg älskare" mordhotar en av mina absoluta närmaste just p.g.a vargjaken...Vad ska man säga? – Jag är riktigt förbannad, finner inte ord.
IDA

Ja, det går för långt. Många som dessutom är 'varg kramare' har inte brytt sig alls innan de kom på tal om vargjakt, sen helt plötsligt blir det helt kära i vargarna. Jag är för vargjakt - av den enkla anledningen att jag har hellre kvar våra hundar, boskap osv än att ha vargen. Men alla får ju ha sina åsikter, men inte att hota och bli osams, då går det för långt! :/

2011-01-15 | 20:23:18
Blogg/hemsida: http://idrus.blogg.se/
Ylva

Det här visste jag inte att du tyckte. Jag är INTE för en vargjakt för jag älskar dessa djur och det finns inte så många kvar. Det finns säkert andra saker att göra än att skjuta dessa fina och ståtliga djur?

2011-01-15 | 20:28:28
Blogg/hemsida: http://lejisi.se
IDA

Ja, riktigt puckade är dem. Har han anmält de som hotat? ush!

2011-01-15 | 20:30:33
Blogg/hemsida: http://idrus.blogg.se/
Ylva

Tycker ändå att man skall försöka att göra annat först. Som att sätta upp stängsel på sin gård. Måste man ut i skogen med sina hundar för att rasta dom? Måste hundarna vara lösa så dom springer bort från ägarna och blir dödade av vargarna. Vargarna känner ju press på sig när en hund kommer skällandes.

2011-01-15 | 20:41:42
Blogg/hemsida: http://lejisi.se
Bodil

Du får absolut tycka vad du vill, det är inte det, men jag delar inte din åsikt. Du skriver att du tänker på familjens djur, som kan råka illa ut av på grund av vargar.



Mestadels är det jakthundar som stryker med, och givetvis klipper vargarna hundarna om/när de kommer in på deras revir. Det är ett naturligt beteende, och om jägarna inte släppte sina hundar lösa på det viset så skulle problemet inte finnas. Grunden till problemet ligger alltså hos jägarna, inte hos vargarna.



Skandal att det bedrivs legal jakt på såpass sällsynta djur. :(

2011-01-15 | 20:45:06
Blogg/hemsida: http://myntalicious.blogg.se/
Sara

Jag håller med dig Caroline!



Bodil jag tror att om du skulle ha vargen utanför knuten och känna dig rädd så skulle du också vara för jakt på varg.



Sen är det ju tur att Sverige är ett fritt land och att alla får tycka vad de vill. Att börja mordhota är att ta det steget för långt tycker då jag.

2011-01-15 | 21:18:16
Ida

med tanke på kommentarerna så ser man verkligen vilken okunskap det är bland de som inte bor bland vargarna. jag håller med Carro, och det tror jag de flesta på den värmländska bygden gör! ni andra, ni förstår er inte på detta överhuvudtaget!

2011-01-15 | 21:28:42
Anneli - A'la Foto

OJ! Du är den första som jag sett är för jakten av varg och som tycker det är för liten kvot!

Jag vet egentligen ingenting om frågan men det känns inte som att vargen är direkt i överflöd i vårt land. Är den inte fridlyst näst intill?

Jag gillar ingen jakt och tycker det är en vansinnighet människor håller på med. Jag åkte förbi ett matställe för hjortar häromdagen och där gick en jägare och spände sig och skulle skjuta stackars djuren! :O( Inte ens på utvalda matplatser får de vara i fred!

Jag ser att vi som bor utanför Värmland inte kan förstå detta problem och kanske är det så men för mig är det fundamentalt att alla djur har rätt att leva och anledningen till att vargen ger sig på oss människor är ju för att vi tränger ut dem...vi människor som tror oss vara så mycket mera värdefulla än djuren och vår natur!



Jag vet inte...jag tycker det är sorgligt! :O(

2011-01-15 | 22:43:25
Blogg/hemsida: http://alafoto.se/blogg
makaronlouise

sjuukt, förra året försökte en idiot köra över pappa å några av hans jaktkompisar när dom jaga varg :s

drömde inatt att sånna patetiskafjollor som är för varg va utanför mitt fönster å mordhota pappa så ja snodde ett gevär å sköt dom :S (mohaha)

2011-01-16 | 00:07:42
Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Oj, det trodde jag inte. Jag är totalt EMOT vargjakten! Förra årets vargjakt var inget annat än ett hemskt blodbad. Inte så konstigt att kvoten sköts på bara några timmar när jägare hade koll på vargarna i veckor innan, trängde in de med skotrar och allt möjligt. NEJ usch och fy för människan säger jag! Håll koll på husdjuren istället och låt vargen vara.. det är ju naturligt beteende för den och den var här före oss.

2011-01-16 | 02:58:50
Blogg/hemsida: http://jenfotografi.blogg.se/
maria

Håller helt med dig! Obildade människor som har uttalat sig här mot jakten (Iaf om man ska gå på vad som lagt fram av dem här)

De vet tydligen inte hur det är att inte våga låta sina barn vänta på skolbussen, för att de riskerar att försvinna, eller att se rovdjurens spår i barnens sandlåda

2011-01-16 | 23:46:36
Nordsvenskyrla

hehe jätte fin bild, jag tycker inte allt 6 vargar e för lite snarare fölr mkt, dem behöver också få leva desssa underbara djur

2011-01-20 | 19:33:10
Blogg/hemsida: http://yrlaslya.webblogg.se/
Hanna

Jag håller med dig fullt ut Caroline..

Och vargarna är inte rädd för människan längre.. Jag tycker vargarna är underbart fina och vill ha kvar dom men gillar inte att dom kommer för nära och tar våra djur.. Jag har stått 10-15 meter ifrån en vild varg och den va inte rädd för 5 öre.. Och vi måste göra nått åt de för att de finns inte lika mycke mat i skogarna åt dom som de gjorde förr..

2011-01-21 | 23:07:13
Linda

Jag håller med dig Caroline! Såg att någon skrivit här om att man kan sätta upp staket (rovdjursstängsel?), mamma ringde och frågade om vi kunde få bidrag för att sätta upp sådant runt tomten hemma då det springer vargar runt husknuten, men icke! Det är tydligen jääättesvårt att få sätta upp sådant. Knappt så att de som har boskap får göra det.

2011-01-22 | 21:37:14



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: