Från kamera till leverans

Caroline Dahlén . 2013-02-14 22:11:01 . Foto – Tips & Trix

Det finns säkert hundra olika sätt att leverera sina fotografier till sina kunder och även vilket system man använder när man sorterar, kategoriserar och sparar bilderna. Jag tänkte visa er hur jag gör, det här sättet är kanske inte det bästa men det fungerar jätte bra för mig :).

Det första jag gör när jag laddar in bilderna från kameran är att sortera in bilderna i mappar. Jag tycker att det enkalste för mig att sortera via månad och sen en mapp för varje fotografering/fototillfälle. Bröllopsfotograferingar har en egen mapp för enbart bröllop :). Här finns alla orginalbilder, redigerade bilder från fotojobb har en egen mapp med mappar för varje jobb. Jag har externa hårddiskar där allt ligger och även backuper, super viktigt att ha backup på allt!
 
Jag går igenom bilderna i bridge eftersom jag fotograferar i raw format. Här markerar jag de bilder jag vill spara/redigera och de jag vill radera (oskarpa, fel exponering, grimaser osv). Alla bilder som jag valt ut redigeras i camera raw och photoshop CS5.
 
När jag ska skicka iväg urvalet av bilderna till mina kunder för att de ska välja ut vilka bilder de vill ha så använder jag mig av Frotweb. Jätte smidigt och lätt att använda för både mig och kunderna. De kan i lugn och ro titta på bilderna, se dom i lite större format och välja ut  :).
 
När bilderna är utvalda så bränner jag ut bilderna på en CD skiva och skriver ut en etikett (köpt hos clas ohlson men har utgått ur deras sortiment) med min logga på som klistras på skivan . Jag tycker det är snygg och ser professionellt ut. Skivorna läggs i ett tunt DVD-fodral med ett designat omslag. Omslaget gör jag i photoshop. Det sista är fakturan som skrivs ut och läggs i DVD-fodralet tillsammans med några visitkort. Sen skickas det hem till kunden :).
 
Jag fick även en fråga om jag tar extra betalt för att mina kunder för att leverera skivorna på det här sättet och nej det gör jag inte, det tycker jag ska ingå :). Det kostar mig inte speciellt många extra kronor och jag tycker det ger ett fint intryck och lite roligare för kunderna att få  :).
Lisa

Guuud va bra! Tack så jätte mycket för detta inlägg! Du är bäst!

2013-02-14 | 22:18:06
Frida Lindqvist

Åh, tack för inlägget! :D

2013-02-14 | 22:21:56
Blogg/hemsida: http://fridazlindqvist.blogg.se/
Maria

Det som tar enormt mycket tid för mig är när jag själv ska göra det första urvalet av bilder, tar ju sååå sjukt mycket blider som är nästintill likadana, med minimal skillnad, men än dock en liten skillnad! Å då vet man inte vilken av bilderna man ska spara/redigera, för har man flera hundra bilder så känns det inte som man kan redigera dem alla...
Hur gör du där? Eller du kanske inte tar så många likadana bilder? Det kanske är sånt som man lär sig eftersom..?

Svar: Jag hade exakt samma problem som du förr, men jag lärde mig med tiden att ta lite mindre bilder med lite större variation om man säger så. Dubbletter osv slänger jag oftast en av dom :)
Caroline

2013-02-14 | 22:57:18
Blogg/hemsida: http://mariasfotoklipp.blogg.se
Rebecka Vigren - Fotoblogg

väldigt snyggt! väldigt bra inlägg också, tack! :)

2013-02-15 | 00:10:59
Blogg/hemsida: http://www.rebeckav.blogg.se
Photospiration

Jättebra inlägg och tips!

2013-02-15 | 09:42:40
Blogg/hemsida: http://photospiration.blogg.se
Frida

Bra tips. Jag har det mesta som du, förutom DVD fodralen... ska fundera på den! ;)

2013-02-15 | 13:05:39
Blogg/hemsida: http://blogg.fotografia.se
Jessica Persson

sparar själv i år - månad - datum och sedan i kategorin jag fotat :) ibland när jag bara fotar en enda grej om dagen brukar jag sällan göra en extra mapp för datumet ^^

2013-02-15 | 13:37:58
Blogg/hemsida: http://classica.blogg.se
AKP Photography

Kjempefint innlegg :D

2013-02-15 | 16:07:40
Blogg/hemsida: http://www.bloggakpphoto.net
Sofia

åh vad bra inlägg!

2013-02-15 | 18:35:50
Blogg/hemsida: http://fiiiiiiiiiiiiia.blogg.se/
Suzette - MIXAMER.SE & foto

Verkar som många använder FrontWeb. Jag skickade och frågade angående medlemsskap för några månader sen men då fick jag som svar att det endast var för befintliga kunder. Men nu när jag ser här så står det för alla.. Vet du något om detta och hur blev du medlem?

Har så smått börjat satsa på foto och vill såklart testa FrontWeb och se hur det funkar.

Tack för inlägget :)

Svar: Konstigt, nu när du säger det så står det inte längre någon "bli medlem" knapp. Det var konstigt.
Caroline

2013-02-21 | 13:30:54
Blogg/hemsida: http://suzettenilsson.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: