Hjärtbokeh

Caroline Dahlén . 2011-11-23 10:28:00 . Foto – Tips & Trix

Ni var några som frågade om hur jag fick till hjärtbokehn i inlägget under. Tänkte att de kanske var fler som ville veta så jag publicerar ett "steg-för-steg" tips till er som jag lagt ut för ett år sen. Hoppas ni gillar de och att de kommer till användning :)
 
Utrustning: Nikon D300 – Nikkor 50mm f.1,8
1. Du behöver:
  Sax
  Papper
 Tejp

2. Klipp ut en cirkel där du klipper ut ett hjärta i mitten (jag valde att skära för jag hade alldeles för stor sax). Klipp sen en lång och ganska bred remsasom ska tejpas ihop till en cylinder som ska passa runt objektivet.

3. Tejpa ihop alla delar så de ser ut som bild tre. Det kommer bli som ett "lock" att sätta på objektivet.

Då var det färdigt! :) Sätt locket på objektivet (rekommenderar objektiv med stor bländare,till exempel f/1.4, 1.8). Då är de färdigt för att börja fotografera! Jag hade skit svårt att få till de snyggt i början men "övning ger färdighet" heter de väl? ;)

Lycka till & jag vill gärna se era resultat! :)