När jag fotograferar barn - snabba tips

Caroline Dahlén . 2011-07-19 14:19:00 . Foto – Tips & Trix


  Använder jag oftast mitt teleobjektiv när jag fotograferar barn, de är ruskigt snabba så att kunna ändra brännvidd snabbt är guld värt! Jag vet inte hur många suddiga bilder jag har på Änglamonstret, just för att hon rörde sig super snabbt.
 
  Att låta barnen leka samtidigt som du fotograferar gör att du får lite mer spontana & omedvetna bilder vilket kan bli fantastiskt fint.
 
  Något som barn i 4-6års åldern tycker är riktigt kul är när "kameran gör pruttljud", kanske lite omoget men jisses vad de skrattar ;)
 
  Ta dig tid innan du börjar fotografera. Lek gärna lite med barnet du ska fota så de lär känna dig lite. Visa kanske kameran och låta dom pilla lite själva (försiktigt och under uppsikt såklart). Att "leka fram bilder" är ett super bra sätt :)