För att inte blända modellen

Caroline Dahlén . 2012-06-01 11:56:20 . Foto – Tips & Trix

(behind the scenes från denna fotografering)

Jag har fått frågan många gånger, så nu kommer det ett inlägg om det. Hur gör du för att inte blända modellen med reflexskärmen?

Precis som alla andra så har jag också problem med "gråtande" modeller och det finns inga super knep, man får leva med det helt enkelt ;). Men det finns några små tips som kan hjälpa till att det blir mindre. Oftast beror det lite på vem man fotograferar, endel funkar de hur bra med som helst och störs inte alls medans endel får tårar i ögonen direkt.

Om en modell skulle börja få tårar i ögonen så finns det några saker man kan tänka på, jag säger alltid åt modellen att inte titta in i skärmen utan fästa blicken på mig eller lite ovanför istället. 1-2-3-tekniken är också något som är väldigt effektiv, modellen blundar tills man räknat till tre, då tittar hon och man tar några bilder så får hon blunda igen tills nästa bild. Om solen är för stark så kan den vita sidan vara lika bra som den silvriga för den vita sidan ger en mjukare reflektion och blir inte alls lika stark i ögonen som den silvriga sidan. Sist men inte minst kan man be den som håller reflexskärmen att backa några meter det kan hjälpa lite och reflektionen blir lite mjukare även om du har den silviga sidan :).

Jag använder en 5 i 1 Reflexskärm som är 80cm > Finns att köpa här.
Sara

Tack för ett jätte bra tips!

2012-06-01 | 19:49:38



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: