Svar från frågestunden Del 1

Caroline Dahlén . 2012-08-28 21:45:00 . Frågestund

Det har verkligen öst in frågor och det tycker jag är hur kul som helst!! Jag känner att jag får dela upp svaren i två omgångar så det inte blir för tjatigt, så här kommer första delen :).
 
Hur fotar du dina motljusbilder (inställningar och så?)
Vilka inställningar jag använder beror helt på vad det är för ljusförhållanden men jag fotar nästan alltid på låga bländartal,. runt 1,4-1.8. Jag brukar ha med ca halva solen i bilden för att få ett fint motljus, ibland mer och ibland mindre beroende på hur mycket motljus jag vill ha :). Oftast använder jag mig även av en reflexskärm för att lätta upp modellens ansikte.
 
Hur får du så att det inte blir blåa fläckar på bilderna i just motljus?
Det får jag, kika på mina senaste bilder. Jag tycker det kan vara riktigt snyggt i endel bilder :).Det kallas för ljusöverstrålning (lensflares). Det som gör att det blir ljusöverstrålning i bilden är att ljus kommer snett in i linsen.
 
Vad är det viktigaste enligt dig när man fotar hästar och vilket objektiv brukar du använda?
Jag har skrivit ett inlägg med några snabba tips om hur jag fotograferar hästar, det hittar du här. Oftast använder jag mitt telezoom (Nikon AF-S 70-200mm f/2,8)
 
När fick du din första kameran, vad hette den??
Jag köpte min första systemkamera 2006 och det var en Nikon D70 :).
 
Hej! Jag håller på att starta upp ett företag (porträttfotograf, woho!) och jag undrar om du har några tips för hur man kan tänka när man träffar så himla mycket människor som man inte känner och som man ska vara snäll och lättsam mot? Brukar ha lätt för det annars, men det känns som en annan grej när man ska prestera.
När man jobbar som fotograf är det viktigt att vara väldigt lättsam och social, för mig kommer det naturligt nu för tiden. Om du har lätt för det annars borde du inte tänka på att du ska prestera och låta det komma naturligt :). Tänk på att det är vilka människor som helst och att visa din personlighet som den är :).
 
Hur fungerar polariseringsfilter? Och UV filter?
Med ett polarisationsfilter tar du bort speglingar i bläkande föremål som t.ex fönster, skärmar och vattenytor, dessutom får man en bättre färgåtergivning och kontrast. Ett UV filter används först främst för att skyddar kameralinsen, det påverkar inte bilden.
 
Jobbar du som fotograf (isåfall, vilken utbildning gick du för att kunna bli det?) ? Du är så sjuuukt duktig :D
Tack så mycket. Ja, jag jobbar som fotograf och enda utbildingen jag har är från gymnasiet där jag gick foto. Där lärde jag mig mest dettekniska, resten är jag självlärd :).
 
Jag har funderat på en grej ett tag... Vad betyder MUA?
Det är en förkortning för Makeup Artist :).

Hej! Jag undrar om du har någon favoritfotograf som du inspireras lite extra utav? Jag tänker t ex på Tim Flach som liksom du är otrolig duktig på att fota hästar. Kul med en frågestund!
Det finns en fotograf inom hästfotografin som får mig att rysa varje gång jag ser hennes hästbilder och det är Christiane Slawik :).
 
Vilken är den största missuppfattningen folk har om dig tror du? :)
Oj, det var svårt! Jag har faktiskt ingen aning om, jag kan vara ganska kall mot människor jag inte gillar fast jag egentligen är ganska snäll. Så dom "missuppfattar" mig som elak fast jag egentligen inte är det.
 
Vilken nikon kamera skulle du rekommendera starkast inom djur fotografering?
Jag skulle inte rekomendera en speciell kamera utan att lära sig fota manuellt :).
Vilka objektiv använder du allra mest när du fotar. (inget specifikt, utan de vanligaste du fotograferar)
Mitt 50mm, utan tvekan :).

Hur mycket kamera utrustning har du med dig när du fotar, och vad?
Det är olika beroende från jobb till jobb men två objektiv som alltid är med är mitt 50mm och mitt teleojektiv.
 
Tar du hjälp ifrån andra om du skulle behöva vid någon speciell fotografering?
Absolut, jag har nästan alltid med mig assistenter vid bröllop.
 
Vilket är det bästa kamera tillbehöret du har och gillar bäst?
Reflexskärm, helt klart!
 
När skapade du ditt företag?
December 2009, i vinter blir det alltså tre år sen :).
 
Vad är det krångligaste med ditt företag?
Inget är speciellt krångligt men pappersarbete är mindre kul ;)
 
När skaffade du din första kamera, och när skaffade du din första system kamera, kamera + modell?
Först hade jag familjens lilla kompaktkamera som jag inte minns namnet på, min första system var en Nikon D70.
 
 
Sandra Hilton

Roligt!

2012-08-31 | 09:43:45
Blogg/hemsida: http://sandra.blo.gg
kiwiberries

vilken fin blogg du har!

2012-08-31 | 22:11:48
Blogg/hemsida: http://kiwiberries.blogg.se/
Fia Berggren

Härlig blogg!!

2012-09-01 | 23:53:21
Blogg/hemsida: http://fiaberggren.blogg.se/
Felicia Häggberg

Hej,hej!
Älskar dina foton, du är verkligen jätte duktig!
Jag undrar bara vilket photoshop du använder? :)
Är det även där du ändrar kontrasten mm eller är det ett annat program? :)

Svar: jag använder cs5 och den mesta redigeringen gör jag i camera raw :)
Caroline

2012-12-19 | 15:52:54
Blogg/hemsida: http://Feliciahaggberg.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: