Skärpedjup

Caroline Dahlén . 2010-03-23 11:59:36 . Foto – Tips & Trix



Tänkte skriva lite grann om skärpedjup, en väldigt kort text men den kanske kan hjälpa någon :)

Att vara fotograf och kunna ha kontroll och veta vad skärpedjup kan göra för dina bilder är värt mycket
och otroligt viktigt! Med ett kort skärpedjup kan man oftast "trolla bort" en annars väldigt rörig bakgrund
eller lyfta fram ditt motiv lite extra.

Många frågar ofta hur man gör och det är faktiskt hur enkelt som helst. Om du vill ha kort skärpedjup
ska du använda en stor bländaröppning vilket betyder att man ska ha den minsta siffran som t.ex. 1,8. Om du vill
ha ett stort skärpedjup ska du använda en liten bländare vilket betyder en stor bländarsiffra, t.ex. F22. Att ställa in bländaren kan du göra manuellt eller använda bländarprioritet (Av på Canon och A på Nikon) om man inte riktigt kan med de manuella inställningarna. Med bländarprioritet väljer kameran själv vilken slutartid som passar bäst till den bländare man valt.


Men när ska man använda vad?

Det är något som varierar från bild till bild och vad man vill få fram. Personligen använder jag ofta ett kort skärpedjup när jag fotograferar ansiktsporträtt för att lyfta fram ansiktet så mycket som möjligt men om jag fotograferar landskap eller om jag fotograferar något och jag vill ha allt i bilden skarpt så använder jag ett långt skärpedjup.


Något som är viktigt att tänka på när man har ett kort skärpedjup är att sätta skärpan rätt och när man fotograferar porträtt så är det att föredra om man sätter skärpan på ögonen, eftersom de första man ofta tittar på är just ögonen. Och en annan sak som man måste tänka på är att alla objektiv inte har så låg bländare som 1,8. Ett mycket prisvärt objektiv är ett 50mm f/1,8 som kostar runt 1000kr.


Tänk på att:

En stor bländare (liten bländarsiffra, t.ex. F1.8) ger ett litet skärpedjup.
En liten bländare (stor bländarsiffra, t.ex. F16) ger ett stort skärpedjup

Lisa

super bra skrivet! Det hjälpte mig mycket!

2010-03-23 | 12:03:28
Joline [Hobbyfotograf & personliga armband!]

Det här är typ det enda jag fattar med manuella inställningar, resten fattar jag noll av ;)

2010-03-23 | 12:13:51
Blogg/hemsida: http://rangelben.blogg.se/
Joline [Hobbyfotograf & personliga armband!]

SVAR: Någongång under den här veckan eller nästa borde den komma :) Men hela nästa vecka är jag i fjällen :p

2010-03-23 | 14:57:28
Blogg/hemsida: http://rangelben.blogg.se/
Ulrica

Jätte bra förklarat, jag fotar mycket på mina hundar i min kennel. Men har svårt att förstå alla manuella funktioner. Har följt din sida sedan atikeln i NWT. Super snygga bilder du har....gillar att få insperation av duktiga fotografer, själv är det en stort nöje för mig.

Ser fram i mot fler tips! /Ulrica

2010-03-25 | 07:37:05
Blogg/hemsida: http://www.ulrica.cybersite.se
Matilda

Superbra taxt, verkligen! Jag, min kamera och stativet testade det här idag, jätte kul! :D

2010-04-07 | 14:00:58
Blogg/hemsida: http://konjis.blogg.se/
tilda

tänkte höra med dig om du visste hur man får objektivet på 1.8. Nikkor 50mm alltså då. Förstår mig inte på de :/

2010-11-23 | 16:08:51
Blogg/hemsida: http://tildaphotography.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: