Att tävla islandshäst.

Caroline Dahlén . 2010-01-07 19:03:48 . Foto – Ridsport

Eftersom min kusin är en framgångsrik tävlingsryttare och även min syster tävlar så tänkte jag göra en liten snabb guide i hur man tävlar islandshästar eftersom de tävlas på ett annat sätt än vad andra hästar gör vilket alla inte vet och även om man vet om det så kan de vara väldigt svårt att förtå sig på alla de olika grenarna går till.

Bedömning:
Bedömningen görs av tre till fem domare som sitter utspridda innanför ovalbanan efter varje ekipage visar de var för sig poäng från 0-10. Poäng mellan 4-6 räknas som en medelprestation, Ju högre poäng du får, desto bättre har din ridning varit. När programmet är slutförd så räknas alla domarnas poäng ihop och får sedan ut ett medelvärde av dessa siffror - det är din slutgiltiga poäng. De domarna kollar på är: Aktion, Form, Takt och Tempo.

                                              Tävlingsnivåer:                          Åldersindelning:      
                                              Lokal                                            Junior (t o m 15år)
                                              Regional                                      Young Rider (t o m 19år)
                                              Nationell                                      Senior (fr o m 20år)

            

V2 - Fyrgång
I fyrgångsprogrammet så ska ekipagen visa mellantempo skritt, arbets- till mellantempo tölt, arbets- till mellantempo trav, arbets- till mellantempo galopp och till slut ökad tölt.


F2 - Femgång
I femgångsprogrammet så visas mellantempo skritt, arbets- till mellantempo tölt, arbets- till mellantempo trav, arbets- till mellantempo galopp och till slut islandshästens femte gångart flygande pass. Passen läggs på långsidorna, den ska innehålla ett tydligt svävmoment.

           (flygande Pass)
                 
T1 - Tölt 
I denna gren så visar man enbart tölt i olika tempon. Först rids ca ett varv i arbetstempo tölt, tar sedan ner hästen i skritt för att sen byta varv och rida ca ett varv med tydliga temposkillnader och en ökad steglängd på långsidorna. Sist rider man ca ett varv i ökad tölt.


T2- Tölt med långa tyglar

Även i denna gren visar man enbart tölt men med ett undantag och det är de lösa tyglarna. Först visar man valfritt tempo tölt, tar sedan ner hästen i skritt för att byta varv och visa arbets- till medeltempo tölt med enhandsfattning och långa tyglar.

         (T1 - Tölt)
        
        (T2 - med långa tyglar)
       
Det finns även passgrenar som jag valde att inte ta med men vill ni läsa mer grundligt om hur man tävlar islandshäst så tycker jag ni ska klicka er in på SIF - Svenska Islandshäst Förbundet, Där jag även fått endel av informationen till denna "artikel". Hoppas ni lärt er något :)

Jenny - fotograferande hästtjej

sv: tack så mycket!



vad roligt att läsa om hur man tävlar islandshäst med! det är nog inte så många som vet :)

2010-01-07 | 20:15:50
Blogg/hemsida: http://jennystoa.blogg.se/
J e n [ foto, inredning & katter]

Åh va roligt att du kommenterade inne hos mig så jag hittade hit! Vilka helt fantastiska bilder du tar! Hoppas jag också når upp till den nivån någon gång :)

Kram

2010-01-07 | 20:20:18
Blogg/hemsida: http://piecesofjen.blogg.se/
Bodil

Kul att lära sig lite mer! Hästmänniska är jag, men Islandshästgrenarna har jag aldrig fått riktigt klart för mig. Visst är det Josse på Flygande pass-bilden?

2010-01-07 | 20:42:23
Blogg/hemsida: http://enmynta.se
J e n [ foto, inredning & katter]

Använder inte bloglovin, men lägger till dig i favoriter iaf så kommer definitivt tillbaka :)

2010-01-07 | 21:16:14
Blogg/hemsida: http://piecesofjen.blogg.se/
karin

har inte varit inne på din sida på länge, blir alltid lika glad när jag ser dina bilder!

kommer du fotografera något ute på tävlingarna i vår? ska tävla med min pålle och vore ju skoj om man fastnade på några kort.. :) svårt när man själv rider ju. :p

2010-01-08 | 04:07:06
Blogg/hemsida: http://[email protected]
Sanna

sv: Tack! :D



vilka underbara bilder du tar!

2010-01-08 | 23:10:09
Blogg/hemsida: http://sannaliindstrom.blogg.se/
Tandfen

söt blogg =)

2010-01-09 | 16:59:21
Blogg/hemsida: http://theworkoutgirl.blogg.se/
Jennie

Fina hästbilder.....

2012-08-30 | 17:26:58
Blogg/hemsida: http://www.mitthemblogg.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: