Svar från frågestunden Del 2

Caroline Dahlén . 2012-08-29 16:45:00 . Allmänt/Vardag

Här kommer resten av svaren från frågestunden. Som sagt, jätte roligt att ni hade så många frågor! Hoppas ni känner att ni lärt känna mig lite bättre nu :).
 
Vilket är ditt bästa tips för att få bra hästfoton?
Var lugn, känn efter hur hästen rör sig. Sen finns det fler tips här, här och här. :).

vilka tre saker kan du aldrig tänka dig lämna i en hel dag, något som du alltid har med i din väska eller något speciellt smycke?
Min telefon, mitt islänska halsband och kläder på kroppen ;).

Hej! Jag vill starta företag som porträtt och barnfotograf. har du något tips på hur jag kan marknadsföra mig samt hur man får en konversation att gå under en fotografering? Det är så jobbigt med pinsam tystnad...
Förstår hur du menar, när jag blir lite nervös så brukar jag prata på om allt och ingenting. Skämta lite, fråga dom frågor och ös ut komplimanger :).
 
Rider eller har du ridit? :)
Jag red på ridskola ett par år när jag var mindre, på senare år har jag "åkt med" när jag känt mig sugen på att rida. Vi har ju ett par hästar hemma hos pappa :).
 
Älskar din blogg! Har en liten fråga om raw vs icke raw. Är man en idiot om man inte fotar i raw och får mycket sämre bilder? Är det sant att en jpg bild förlorar lite varje gång man öppnar den!?
Du är verkligen ingen idiot som inte fotar i raw, jag har bara fotat i raw i ca 3år och då fick jag höra hur dum jag var som inte gjort det tidigare. Bilderna blir absolut inte sämre, däremot är det ett bättre sätt att redigera dom. Googla, finns många bloggare som visat skillnaden mellan raw och jpg :). Att en jpg förlorar lite varje gång man öppnar den tycker jag låter konstigt men inget jag vet säkert.
 
Skulle du kunna göra ett inlägg om inställningar i olika situationer alltså utöver slutar tid, bländare (ha gärna med det också) men saker man kan ändra i inställningarna för att förbättra bilderna :) ?
Vilka inställningar menar du om du inte menar slutartid, bländare osv? Det är de inställningarna jag använder ;)
 
Vad inspirerar dig? (främst inom foto).
Verkligen allt ifrån naturen till topmodel (tv programet). Jag inspireras av allt :)
 
Vilken inriktning gick du när du gick på gymnasium?
Media med fotoinriktning :).
 
Hellou! Jag undrar hur man bäst fotograferar i mörker och i dåligt ljus inomhus? Man kan säkert göra på olika sätt men hur gör du? Vilka inställningar skulle du rekommendera?
Inställningarna är alltid olika, men t.ex i ett ridhus behövs högre iso än normal, litet bländartal och lite lägre slutartider. Bästa tipset är att testa dig fram :).
 
Förebild inom fotografering?
Helt klart Christiane Slawik
 
Bästa svenska fotografen?
Det måste vara Anna Roström :).
 
Bästa fotobloggen (om hästar)?
Oj, jag läser faktiskt inga fotobloggar om hästar så det kan jag tyvärr inte svara på. Men tipsa gärna mig om några :).
 
Din bästa bild?
Åh, det kan jag verkligen inte välja. Det är som att fråga vilket av sina barn man älskar mest ;)
 
Ditt bästa fototips?
Mitt bästa tips är att öva, öva och åter öva :).
 
Hur mycket du använder stativ, isf vad för stativ och vid vilket tillfälle?
Enda gången jag använder stativ är när jag fotar självporträtt och då använder jag ett super gammal stativ som jag inte vet vad det heter.
 
Vilka inställningar har du vid olika fototillfällen/situationer?
Beror helt på vad jag ska fota, hur ljuset är osv.
 
Vilket program använder du för att redigera dina bilder? Och HUR redigerar du dom? Vilka verktyg använder du mest?
Jag redigerar i photoshop CS5, du kan se olika videos på hur jag redigerar här. Verktyger jag använder mest är nog kurvor.
 
Hur fick du din stora kundkrets, och hur marknadför du dig?
Jag vet inte riktigt hur jag fått min kundkrets men mest är nog "mun-mot-mun" hos olika kunder, vilket också är den bästa marknadsförningen :).
 
Kan du rekommendera en bra canon kamera för en nybörjare?
Tyvärr inte, jag jobbar med Nikon och kan väldigt lite om Canon´s kameror. Kolla hos några som använder Canon :).
Josefine Björklund

En jpg-bild förlorar ingenting om man öppnar den flera gånger, men kvalitén försämras varje gång man sparar om en jpg. Om man redigerar en jpg så är det sämre kvalité på den redigerade än på originalet. Det är inte fallet om man fotograferar i raw-format, eftersom den kan man redigera flera gånger. Förutsatt att man alltid utgår från raw-filen och inte redigerar om en jpg som sparats ner från raw.

Svar: kanon, tack för svaret! :)
Caroline

2012-08-29 | 17:30:23
Blogg/hemsida: http://josefinebjorklund.webblogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (endast synlig för mig)

URL/Blogg:

Kommentar: